För en BRF så finns det, beroende på storlek, några tydliga värden. Detta i form av det uppenbara – de fastigheter som finns i föreningens ägo. Varje fastighet har ett värde och för att behålla detta så krävs också tydlighet vad gäller framtida ingrepp och investeringar.
Misskötta fastigheter rasar i värde och leder till ökade kostnader för medlemmarna. Genom gedigna och väl genomtänkta underhållsplaner kan man som BRF – eller som fastighetsägare – dels behålla värdet på fastigheterna, men även i många fall också öka värdet.
Det senare innebär då också lägre kostnader för medlemmarna och samtidigt också en chans att sälja till högre slutpris. Underhållsplaner blir, genom detta, nödvändiga sett ur alla tänkbara perspektiv och den kostnad man betalar för en partner som tar fram dessa är i slutändan också en riktigt bra investering.
Underhållsplaner – när, var och hur mycket
Underhållsplaner innebär att en expert på området besöker en BRF och besiktigar alla fastigheter på detaljnivå. Även de tillhörande områden – parkering, lekplatser och så vidare – ryms inom underhållsplaner och planering kring sådana. Målet och syftet är att ligga i framkant.
Genom att besiktiga skicket på fastigheten och gå igenom allt från uppvärmning, energilösningar, ventilation, ytskikt, tak, tvättstugor och så vidare så kan man också skapa en plan för hur framtida ingrepp och investeringar ska se ut – och därmed också slippa en massa akuta skador och kostnader sådana för med sig.
Underhållsplaner – undvik akuta skador
Säger en underhållsplan att ett tak bör bytas inom de närmaste fem åren så kan en BRF, baserat på detta, börja ta in pengar till en underhållsfond och samtidigt också börja specificera de krav man har på företag inom takläggning inför att man tar in offerter.
Utöver detta så kan exempelvis åtgärdad ventilation leda till att man minimerar risken för fukt- och mögelskador och att man därmed också sparar en massa pengar genom en utebliven snöbollseffekt.
Underhållsplaner ger svar på när saker ska göras, var åtgärderna ska sättas in – i exempelvis ordningsföljd – samt hur mycket de ska kosta. Det handlar om en ovärderlig detalj för att behålla värdet på fastigheter.